Jumaat, 6 April 2012

PERBELANJAAN AWAM: KEBAIKAN DAN KEBURUKAN PENGURANGAN SUBSIDI KEPADA RAKYAT MALAYSIA



OLEH:NORSHAHRUL MARZUKI B. MOHD NOR



1.1       PENGENALAN

Ia adalah bantuan kewangan disediakan kerajaan bagi memastikan harga bagi beberapa barangan dan perkhidmatan berpatutan untuk membantu rakyat Malaysia yang memerlukan barangan dan perkhidmatan berkenaan. Pengurangan subsidi bahan api dan gula adalah langkah pertama dalam pelaksanaan rasionalisasi berkala yang lebih besar. Untuk masa akan datang, tambahan dan perubahan yang sepatutnya akan dilakukan terhadap program subsidi ini. Jika subsidi berterusan pada tahap sekarang, kita mungkin akan menghadapi beberapa masalah. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala yang juga Ketua Pegawai Eksekutif, Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu), mengumumkan bahawa kerajaan tidak mampu lagi menampung kadar subsidi seperti yang ada sekarang. Malah negara akan muflis/bankrap dalam masa lima tahun kalau kadar perbelanjaan negara tidak dikurangkan. Beliau juga membandingkan negara kita dengan Greece yang kini mengalami krisis kewangan yang teruk dan hampir muflis. Salah satu cara menjimatkan perbelanjaan adalah dengan mengurangkan atau menghapuskan langsung subsidi. Subsidi, tak kira subsidi tol, bahan api, elektrik, gula, tepung atau minyak masak dikurangkan atau dimansuhkan secara berperingkat mulai tahun ini. Matlamatnya adalah untuk kurangkan perbelanjaan sehingga RM103 bilion dalam tempoh lima tahun.

 Sebenarnya Malaysia adalah negara yang paling tinggi subsidi di dunia, subsidi berjumlah RM74 bilion tahun lalu memanglah besar. Daripada jumlah itu, subsidi sosial sebanyak RM42.4 bilion, bahan api dan elektrik (RM23.5 bilion), prasarana (RM4.8 bilion) dan makanan (RM3.4 bilion). Purata subsidi itu bersamaan RM12,900 bagi setiap isi rumah.







1.2       KEPERLUAN MENGURANGKAN SUBSIDI NEGARA

Inflasi di negara ini boleh dikawal dan diuruskan dengan baik, walaupun kerajaan mengurangkan pemberian subsidi. Ia hanya boleh dikawal sekiranya pengurangan subsidi itu dilakukan secara berperingkat-peringkat. Analisis telah dibuat oleh Bank Negara Malaysia (BNM) dan menunjukkan ia akan meningkat kepada tiga peratus atau turun kepada 2.9 peratus untuk masa ini. Hutang negara akan meningkat pada tahun itu sekiranya negara terus bergantung kepada pemberian subsidi kerajaan. Antara cadangan pengurangan subsidi membabitkan subsidi gas yang mengakibatkan peningkatan tarif elektrik, kenaikan kadar tol, caj hospital awam dinaikkan dan sebagainya. Kerajaan juga mencadangkan agar langkah mengurangkan subsidi petrol secara berperingkat dalam usaha menjadikan Malaysia sebagai negara berpendapatan tinggi dan maju.



Malaysia merupakan salah sebuah negara yang memberikan subsidi yang banyak di dunia dengan jumlah subsidi sebanyak RM74 bilion pada 2009. Ia meliputi subsidi sosial sebanyak RM24.8 bilion, minyak sebanyak RM23.5 bilion dan makanan sehingga mencecah RM3.1 bilion. Sementara itu, kaji selidik BNM menunjukkan inflasi akan meningkat kepada empat peratus pada 2011 hingga 2012 dan berada sekitar tiga peratus selepas 2013 (Siti, 2011).



Langkah ini sebahagian pelaksanaan Model Ekonomi Baru dan Rancangan Malaysia Ke-10 rasionalisasi subsidi adalah satu daripada beberapa langkah dalam Model Ekonomi Baru dan Rancangan Malaysia ke-10. Dengan melaksanakan langkah ini yang mana seperti dikatakan Perdana Menteri akan “memperbaiki tahap kompetitif dan kebolehan pasaran... dan akan memastikan penggunaan sumber yang optimum,” Malaysia sudah mengambil langkah konkrit terhadap pelaksanaan inisiatif pembaharuan ini. Ini adalah langkah bersama yang diputuskan kerajaan dan rakyat  langkah ini dipersetujui Kabinet sebulat suara, tetapi ia tidak dilakukan kerajaan secara bersendirian. Melalui proses Makmal dan Hari Terbuka, ribuan rakyat Malaysia memberikan input terhadap keputusan ini, selepas mereka mengikuti lain-lain inisiatif, termasuk Program Transformasi Kerajaan dan sekarang Bidang Keberhasilan Utama yang mana makmal sedang berlangsung (1Klik, 2010).



2.1       PERMASALAHAN KAJIAN

Kebaikan Subsidi Dalam Memajukan Ekonomi Negara

Orang yang beli beras bayar harga yang tinggi sedikit dan harga tambahan itu dipindahkan kepada penanam padi sebagai subsidi. Ambil contoh subsidi baja. Petani dapat baja dan pengilang dapat hasil membekalkan baja. Kalau tidak kerana skim subsidi baja, industri baja kita tidaklah sebesar sekarang. Subsidi menjana ekonomi. Seorang pengguna yang terima RM1 ringgit subsidi akan belanja duit itu. Pekedai dapat hasil. Pekedai pasti buat keuntungan kerana barang yang dijual dengar harga RM1 itu diperolehnya dengar harga lebih rendah daripada pembekal. Pembekal beli lebih rendah dari pengilang. Setiap kali duit RM1 itu bertukar tangan, ia menambah kepada nilai ekonomi. Ia menjana pertumbuhan melalui peningkatan daya pengeluaran, menambah kuasa membeli dan mengurangkan inflasi.



Kesan Negatif Penarikan Subsidi Dalam Ekonomi Negara

Golongan berpendapatan rendah menghadapi masalah kemiskinan. Jika subsidi baja dan subsidi harga padi ditarik balik, ratusan ribu petani kita akan hidup dalam kemiskinan tegar dan hasil padi/beras negara merudum. Subsidi adalah sebahagian daripada ekonomi. Ia menjana pertumbuhan melalui peningkatan daya pengeluaran, menambah kuasa membeli dan mengurangkan inflasi. Sebaliknya jika subsidi ditarik balik, kos makanan akan meningkat kerana harga gula dan petrol meningkat. Golongan berpendapatan rendah akan menghadapi masalah kewangan.



Pengurangan subsidi pasti akan menjejaskan taraf hidup rakyat. Kuasa membeli mereka akan jatuh dan akan diburukkan lagi oleh kenaikan harga barang dan perkhidmatan. Pengilang, penyedia perkhidmatan, pengedar dan pekedai akan menaikkan harga bagi menampung pengurangan atau penghapusan subsidi. Setiap peringkat rangkaian pembekalan (supply chain) akan menaikkan harga. Lebih teruk daripada itu mereka akan mengambil kesempatan membuat keuntungan berlebihan (profiteering). Api inflasi akan menyemarakkan.  Jika di luar kawalan, ekonomi Negara juga akan lumpuh.



2.2       OBJEKTIF KAJIAN

Objektif utama kajian ini untuk memperlihatkan keperluan sistem subsidi kepada rakyat negara dan kesan yang akan mempengaruhinya. Apa yang pasti melalui subsidi ini akan wujud kesan baik dan buruk yang perlu diberi perhatian khusus supaya ia tidak mengganggu kestabilan politik dan ekonomi negara. Antara objektif kajian ini ialah:



  1. Melihat keperluan subsidi ini kepada pembangunan negara.
  2. Pengurangan subsidi sektor mana yang perlu diberi perhatian utama.
  3. Apakah masalah ekonomi negara yang menyebabkan perlunya pengurangan subsidi ini.



3.1       SOROTAN LAMPAU

Ashauer (1989), Easterly dan Rebelo (1993), Baxter dan King (1993) serta Bose, Haque dan Osborn (2007) yang mengesahkan bahawa peruntukan perbelanjaan atau pelaburan kerajaan ke atas infrastruktur akan menambahkan pembentukan modal awam yang mampu mempengaruhi produktiviti faktor dan output sektor swasta. Lanjutan kepada kajian-kajian tersebut, Shelton (2007) serta Folster dan Henrekson (2001) juga mendapati bahawa Walaupun keluaran negara meningkat, namun akibat daripada komposisi golongan tua dalam masyarakat juga bertambah, maka berlaku peningkatan perbelanjaan awam bagi golongan ini terutama sekali belanja sekuriti sosial. Easterly dan Levine (1997) pula membuktikan wujud korelasi negatif antara pecahan etnik di Afrika dengan penentuan perbelanjaan awam disebabkan tiada kata sepakat yang dicapai akibat daripada set cita rasa dan keutamaan yang berbeza antara

etnik. Walaupun begitu, mengikut Al-Faris (2002), keputusan ujian sebab-penyebab mengikut versi Granger bagi kebanyakan negara lebih menerima Hukum Wagner memandangkan nisbah yang tinggi diperuntukkan ke atas perbelanjaan awam yang dianggap kurang produktif seperti pertahanan dan subsidi.



Kadar inflasi Malaysia pada tahun 2010 berada pada kadar 2.2%, berdasarkan laporan Financial Times, kajian yang dijalankan oleh Northern Light mendapati 62 peratus pelabur menjangkakan inflasi akan meningkat secara global. Data ini yang dikeluarkan di Britain menunjukkan Indeks Harga Pengguna di United Kingdom mencecah 3.7 peratus pada Januari 2011. Ini menguatkan spekulasi bahawa inflasi sedang meningkat, inflasi dikatakan bakal mencecah kadar empat peratus dalam beberapa bulan akan datang. Kini penganalisis mempersoalkan sama ada Bank of England sudah kehilangan kredibiliti.



Pakar ekonomi percaya Indeks Harga Pengguna akan meningkat sekitar 3.4 peratus pada Disember dengan petrol, makanan dan bil utiliti memberikan tekanan paling kuat terhadap inflasi. Dalam hal ini kadar inflasi di Malaysia dijangka berada pada kadar 2.5% hingga 3% peningkatannya diramal lebih pantas menjelang separuh kedua ekoran pertumbuhan ekonomi dunia. Inflasi bakal meningkat lebih pantas sekiranya kerajaan melaksanakan cadangan pemansuhan subsidi di bawah rasionalisasi subsidi yang dikemukakan Unit Pengurusan Prestasi dan Penyampaian (Pemandu). Dengan kadar 2.75 peratus, tahap Kadar Dasar Semalaman (OPR) adalah menyokong mencatat pertumbuhan teguh dan menangani tekanan inflasi semasa (Siti Rizadiana, 2011).



Harga minyak dan komoditi dijangka meningkatkan inflasi harga pengguna pada Disember dengan harga makanan terus meningkat. OPR akan kekal sekiranya kadar inflasi meningkat dalam tempoh beberapa bulan akan datang ekoran kenaikan harga komoditi dan makanan serta pelaksanaan rasionalisasi subsidi. OPR boleh meningkat sehingga 3.25 peratus dan dijangka kenaikan untuk kali ketiga sebanyak 25 mata asas lagi sekiranya diperlukan.



Namun, ia bergantung kepada penurunan inflasi menjelang separuh kedua 2011.Inflasi di negara ini boleh dikawal dan diuruskan dengan baik, walaupun kerajaan mengurangkan pemberian subsidi. Ia hanya boleh dikawal sekiranya pengurangan subsidi itu dilakukan secara berperingkat-peringkat. Analisis telah dibuat oleh Bank Negara Malaysia (BNM) dan menunjukkan ia akan meningkat kepada tiga peratus atau turun kepada 2.9 peratus untuk masa ini (Siti Rizadiana, 2011). Hutang negara akan meningkat pada tahun itu sekiranya negara terus bergantung kepada pemberian subsidi kerajaan. Ini menunjukkan kecenderungan kerajaan melaksanakan belanjawan berhemat dengan menetapkan peruntukan belanja pembangunan terlebih dahulu dan diikuti pengagihan belanja mengurus. Langkah ini juga dilihat mampu menjimatkan jumlah belanja mengurus semasa memandangkan jumlah belanja mengurus akan hanya diketahui setelah projek pembangunan dirancang dengan lebih teliti terutama sekali daripada aspek peruntukan kos dengan mengambil kira pergerakan tingkat harga semasa.



3.2       HIPOTESIS KAJIAN

Kerajaan telah membelanjakan RM 10.32 bilion sebagai subsidi untuk barangan keperluan asas bagi tahun 2010. Jumlah ini dijangka akan mencecah RM 20.6 bilion pada tahun 2011. Subsidi RM 10.32 bilion yang disediakan oleh kerajaan bagi mengurangkan harga barangan keperluan asas. Melalui pendekatan subsidi, kerajaan menanggung sebahagian kos harga barangan keperluan supaya harga barangan tersebut dalam pasaran tempatan dikurangkan agar golongan pendapatan rendah. Rasional pengurangan bajet subsidi bagi keperluan berikut adalah:

1. Apakah benar kerajaan menyediakan peruntukan yang mencukupi untuk subsidi?

2. Adakah benar dakwaan harga barang kian naik kerana kerajaan tidak cekap?

3. Apakah impak pendekatan pemberian subsidi kepada pertumbuhan ekonomi negara?

4.1       METODOLOGI KAJIAN

Untuk mengkaji keperluan atau perbelanjaan kerajaan yang telah dikeluarkan untuk subsidi. Kajian akan menilai perbelanjaan yang telah dikeluarkan bermula dari tahun 2004 hingga tahun 2010 dan rasional perlunya ada pengurangan subsidi kerajaan terhadap perkara-perkara tertentu berdasarkan persekitaran semasa yang kita ketahui permasalahannya. Perbandingan peratusan tersebut juga melihat kemampuan ekonomi negara mengapa perlunya ada pengurangan subsidi terhadap barangan tersebut. Perbandingan tersebut juga melihat jumlah pendapatan negara secara keseluruhan, perbelanjaan mengurus dan jumlah perbelanjaan subsidi yang dikeluarkan oleh kerajaan untuk menampung kos-kos tertentu dalam subsidi. Selain itu menilai keperluan rakyat yang terpaksa ditanggung akibat dari pengurangan subsidi kerajaan, terutama kepada mereka yang berpendapatan rendah.

Jadual 1: Pendapatan Kerajaan dari 2009 - 2011










Rujukan

Siti Rizadiana Rahmat. (2011). Kadar Inflasi Di Malaysia Membimbangkan. Atas talian 20 Februari 2012, dari http://www.konsumerkini.net.my/v1/index.php/berita-terkini/polisi-awam/586-kadar-inflasi-di-malaysia-membimbang.

1Klik. (2010). Program Rasionalisasi Subsidi. Atas talian 20 Februari 2012, dari http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/component/content/article/110-ekonomi /7088-program-rasionalisasi-subsidi.html

Ashauer, D. (1989). Is public expenditure productive? Journal of Monetary Economics 23:177-200.

Barro, R.J. (1981). Output effects of government purchases. Journal of Political Economy 89: 1086-1121.

Al-Faris, A.F. (2002). Public expenditure and economic growth in the Gulf Cooperation

Council Countries. Applied Economics 34: 1187-1193.

Baxter, M., & King, R. (1993). Fiscal policy in general equilibrium. American Economic Review 83: 315-334

Easterly, W, & Rebelo, S. (1993). Fiscal policy and economic growth: An empirical

investigation. Journal of Monetary Economics 32: 417-458.

Siti Rizadiana Rahmat. (2011). Kadar Inflasi Di Malaysia Membimbangkan. Dilayari pada 29 Februari 2012, dari http://www.konsumerkini.net.my/v1/index.php/berita-terkini/polisi-awam/586-kadar-inflasi-di-malaysia-membimbang